Międzynarodowy Dzień Głuchych i języka migowego

Międzynarodowy Dzień Głuchych (Międzynarodowy Dzień Niesłyszących) jest świętem obchodzonym corocznie w ostatnią niedzielę września. W tym roku przypada więc na dzień 25 września. Celem obchodów jest zwrócenie uwagi polityków, władz i społeczeństwa na osiągnięcia osób głuchych oraz na problemy, z jakimi na co dzień się spotykają.

Symbolem Głuchych jest motyl, najczęściej koloru niebieskiego, gdyż motyle są głuche. Skrzydła motyla natomiast symbolizują barwność i piękno PJM (Polskiego Języka Migowego), a trzepot skrzydeł odzwierciedla jego dynamikę i szybkość. Jest to ogólnie przyjęty, międzynarodowy znak Głuchych. Natomiast przyjętym kolorem symbolizujących Głuchych jest turkus. Kolor turkusowy jest symbolem zaufania, nadziei i wiary w siebie i innych ludzi.

Głuchoniemy jest to pojęcie przestarzałe i obraźliwe. Głusi są pozbawieni zmysłu słuchu, ale nie są niemi, ponieważ mają swój język, a jest nim JĘZYK MIGOWY. Każdy kraj ma swój własny język migowy. Obecnie używa się około 200–300 języków migowych!

Polski język migowy (PJM) jest to naturalny język Głuchych, który przechodził z pokolenia na pokolenie. Jest to język wizualno – przestrzenny, a więc przez sprawny zmysł, jakim jest wzrok, dziecko nabywa go szybko i naturalnie.

A tutaj wywiad z Iwoną Cichosz (aktorka, tłumacz języka migowego. działaczka społeczna, Miss Świata Głuchych 2016). Opowiada w nim o językach migowych, o faktach i mitach na temat Głuchych i nauczy nas paru podstawowych znaków migowych w PJM. Wywiad

Zachęcamy do odczytania kilku zagadek, powodzenia! Zagadki klik

A na koniec Hymn Niesłyszących Hymn 2020

W wpisie wykorzystano materiały pary emce.kwadrat oraz OWR nr 2 dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Wejherowie.

Monika Kubicka, Agnieszka Pocielej

Akcja „Sprzątanie Świata”

W ubiegłym tygodniu klasy 6 oraz 7a brały udział w akcji: „Sprzątanie Świata”. Ekologia jest sprawą nas wszystkich i od najmłodszych lat wpajamy uczniom naszej szkoły szacunek do zieleni, przyrody i dbałości o czystość naszej małej ojczyzny. Nasi uczniowie bardzo aktywnie włączyli się w akcję. W tym roku sprzątając ulice Piasku zebraliśmy 11 worków śmieci.

Serdecznie dziękujemy Pani Katarzynie Bilek, Monice Kubickiej, Marcie Kiecok, Anie Homie, Elżbiecie Kuczmie za opiekę i zaangażowanie w realizację akcji.

’Bout you? [Co u Ciebie?]

Kiedy świat żegnał królową Elżbietę, my gościliśmy w szkole mieszkańca Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Pan Tony opowiadał uczniom klas 7 i 8a (tzw. grupie francuskiej) o swoim życiu. Doświadczył wiele: był marynarzem i kierowcą ciężarówki. Przeżył rodzinną tragedię, utraciwszy ojca w zamieszkach na tle religijnym, które toczyły się na ulicach Belfastu na początku lat 70. Przestrzegał przed tym, do czego mogą prowadzić podziały i ślepe zapatrzenie we własne przekonania. Mówił o przebaczeniu, które jest jedynym antidotum na nienawiść i pogardę.

Był też czas na rozmowę i zadawanie pytań o zainteresowania, zwierzęta domowe, wolontariat. Przynajmniej raz każdy obecny na zajęciach uczeń mógł wypowiedzieć się w języku angielskim. Naszemu gościowi towarzyszył kolega Patrick – obaj panowie, wraz z trzema innymi Irlandczykami, przylecieli do Polski jako wolontariusze pod egidą organizacji LIFT (Labour in Faith and Trust), która pomaga szkołom, placówkom edukacyjnym i fundacjom chrześcijańskim na całym świecie.

Na zakończenie zajadaliśmy się czekoladkami Cadbury, którymi poczęstowali nas goście; nie pozostaliśmy dłużni, bo polska czekolada nie ustępuje przecież słodkościom zagranicznym. Zajęcia wpisały się w Europejski Dzień Języków.

Warsztaty online z Muzeum Polin

20 września uczniowie klasy 8a wzięli udział w warsztatach online „Dylematy młodych”, prowadzonych przez edukatora Muzeum Polin. Ósmoklasiści słuchając nagrań historii mówionej poznali prawdziwą historię nastoletniego Jakuba, który w okresie międzywojennym podejmował decyzje dotyczące swojej drogi życiowej.

Lekcja online była próbą porównania życia w dawnej Polsce do teraźniejszości. Uczniowie mieli okazję do refleksji nad własnymi wyborami życiowymi.

Kreatywny piątek…

… czyli Dzień Kropki w 3 a. To było prawdziwe święto kreatywności, bo o to właśnie chodzi w Dniu Kropki. Kolejny raz przeczytaliśmy ksiązkę Petera H. Reynoldsa „Kropka” i długo rozmawialiśmy o naszych talentach. Były słodkie babeczki w kropeczki i film o zakropkowanej ceramice z Bolesławca. Było dużo pracy plastycznej. I powiem Wam w sekrecie, że odkryłam kolejne talenty w klasie 3 a!

Więcej na klasowym blogu.

Szkoła z klasą!

Font Resize
Kontrast