Pedagog/Psycholog

Pamiętaj, nie jesteś sam.

Jestem do Waszej dyspozycji – napisz jeśli potrzebujesz mojej pomocy i wsparcia. Mój adres a-mail pedagog@zsppiasek.pl. Jeśli potrzebujesz porozmawiać mój dyżur pod tel. 531935112 w poniedziałki, środy i piątki w godz. 9.00 – 11.00, we wtorki i czwartki 15.00 – 17.00

Propozycje na czas bycia w domu

DLA UCZNIÓW

Ćwiczenia  – wybierz coś dla siebie

I. PISZEMY I CZYTAMY                                                                                               Ćwiczenie 1. 

Skorzystaj ze strony  https://dyktanda.online/app/

1. Wybierz jedno dyktando dla  twojego poziomu wiekowego, zgodnie z oznaczeniem pod dyktandem.

2. Wypisz  w zeszycie bezbłędnie  wyrazy, w których popełniłęś/aś  błąd.

3. Ułóż  z nimi zdania albo krótkie opowiadanie.

Ćwiczenie  dla młodszych klas

Ćwiczenie 2  

Przeczytaj uważnie tekst i narysuj do niego rysunek.

Nareszcie przyszła wiosna. Często świeci słońce, ale czasami pada deszcz. Z ciemnej chmury leją się niebieskie krople deszczu. Marysia wyszła na spacer. Wzięła ze sobą parasol w czerwone, niebieskie, żółte, zielone i pomarańczowe pasy. Drewnianą rączkę trzymała w swojej lewej ręce. Kaczuszka, która chlapała się w kałuży, zauważyła, że Marysi płaszczyk jest tego samego koloru co ona, mają też z Marysia takie same kapelusze. Wieczorem dziewczynka będzie musiała wysuszyć swoje zielone buciki. Pomarańczowe łapki kaczuszki wyschnął same. Odpowiedz na pytania związane z tekstem: Jaka była pogoda podczas spaceru Marysi?

Co robiła kaczuszka? …………………………………………………………………………………………………………………

Co zrobi Marysia wieczorem? …………………………………………………………………………………………………………………

Wypisz z tekstu cztery czasowniki i pięć rzeczowników. Czasowniki:……………………………………………………………………………………………………Rzeczowniki:………………………………………………………………………………………………….

Ćwiczenie 3                                                                                                                          Ponumeruj fragmenty tekstu tak, aby powstało opowiadanie.

Nadleciała druga.  Jaskółeczki odleciały. Na szarym murze widać wyraźnie rogalik z błota.  Pod dachem, tuż nad oknem jaskółeczka przyczepiona pazurkami do muru, coś majstruje przy ścianie.  Rogalik z błota rósł i grubiał co dzień bardziej. Jaskółeczki krążyły od gniazdka do kałuży, nosiły błoto od rana do nocy.  Teraz zaczęły nosić rzeczy potrzebne do wysłania gniazdka, żeby było ciepło.  Domek rósł, aż sięgnął do deski pod dachem. Zostawiły tylko mały otworek z boku, żeby się mogły prześlizgnąć.

Ćwiczenie 4 

Uważnie przeczytaj tekst i wyszukaj

– prośbę dziecka o kupno komputera

– prośbę spikerki telewizyjnej

– prośbę chłopca o wymianę znaczków na nalepki

– prośbę sąsiadki o pożyczenie soli

– zdania, które nie są prośbami

 Mamusiu, proszę, kup mi rower.  Mamo, mam prośbę, zobaczymy komputer Jacka.  Mamo, proszę, kup mi komputer.  Oglądajcie nas, proszę, jutro o godzinie 13.00 w programie pierwszym.  Chciałabym zostać spikerką telewizyjną.  Na urodziny dostałem komputer.  Czy byłaby pani tak dobra i pożyczyła mi szklankę cukru?  Czy mogłaby pani pożyczyć mi trochę soli?  W sklepie nie było soli. Pokaz mi swój komputer.  Od kilku lat zbieram znaczki.  Czy możesz wymienić się ze mną znaczkami?  Czy chciałbyś swoje znaczki wymienić na moje nalepki?

Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź.

Nietoperze to niezwykłe zwierzęta. Latają w powietrzu, chociaż są ssakami. Dzień przesypiają, a nocą wylatują na polowanie. Żywią się owadami. Całą zimę nietoperze spędzają w chłodnych, wilgotnych jaskiniach lub piwnicach. Zawieszone u stropu, zwisają głową w dół. Temperatura ich ciała obniża się. W ten sposób śpią. Nietoperze są pod ścisłą ochroną.

Kiedy polują nietoperze?  (czasami w nocy , tylko w nocy, czasami w dzień)

W jakiej pozycji śpią? (zwinięte w kłębek, wiszą głową w dół, stoją na jednej nodze)

Gdzie spędzają zimę? ( w norkach i w piwnicach,  piwnicach dziuplach i na strychu,  w jaskiniach i piwnicach)

Czym się żywią? ( owadami,  nasionami,  roślinami)

Czy są chronione? ( tak,  nie, częściowo)

Ćwiczenie 6

Wyszukaj wyrazy, które wiążą się z higieną i zdrowiem

O K W I A T E K G U S S M Y D L O M R T A Z U P A S T A Z P W A N N A S E N E I R M B M O T Y L B E Ó P P R Y S Z N I C B O K S P O R T E S E N D O M E K O Ń O L W I T A M I N Y W K O T W O D A A S A Wypisz je: …………………………………………………………………

Źródło: zasoby internetowe

II. GŁÓWKA PRACUJE CZYLI TRENING MÓZGU

Przed każdym ćwiczeniem, nauką, wysiłkiem umysłowym proponuje poćwiczyć obie półkule mózgowe. Możesz je robić także robiąc sobie przerwę. Służą temu bardzo przyjemne ćwiczenia ruchowe (metoda Dennisona). Oto kilka z nich:

RUCHY NAPRZEMIENNE

1. Krzyżowanie wyprostowanych ramion przed klatką piersiową tak, aby na zmianę wyżej była ręka lewa potem prawa.

2. Dotykanie lewa dłonią prawego łokcia i odwrotnie

3. Dotykanie lewa dłonią prawego ucha i odwrotnie.

4. Dotykanie lewa dłonią prawego kolana i odwrotnie

Efektem prowadzenia tych ćwiczeń jest Razzoprawa pisania, czytania i rozumienia, wzmocnienie oddechu, wzrost energii.

PUNKTY NA MYŚLENIE

POZYCJA COOC’ A – Skrzyżować nogi w kostkach, wyciągnąć ręce przed siebie i przekręcić dłonie grzbietami do siebie tak, by kciuki skierowane były w dół. Teraz przełożyć jedną rękę przed drugą tak by dłonie dotykały się wewnętrznymi stronami (kciuki są nadal skierowane w dół), skrzyżować palce dłoni, zgiąć ręce w łokciach oprzeć ręce na piersi. Zamknąć oczy, język położyć na podniebieniu. Oddychać swobodnie. Czas ćwiczeń około 2 minuty. Zwalniamy język, nogi i ręce swobodnie opuszczamy.

Pozycja Cooc‘a, to emocjonalna stabilność, „uziemienie”, zwiększenie uwagi, swobodny ruch czaszki, wyraźne słyszenie, mowa, pisanie prac kontrolnych.

PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKA

LENIWE ÓSEMKI DLA OCZU (moje ulubione Smile – Stanąć, wyciągnąć przed siebie lewą rękę, zacisnąć pięść, a kciuk skierować do góry,narysować kciukiem w powietrzu znak „położonej ósemki” wodząc oczami za ręką –głowa jest nieruchoma. Ruch zaczynamy zawsze w lewo do góry. To samo powtarzamy prawą ręką,a potem obiema jednocześnie. Ćwiczenia te wpływają na poprawę wzroku oraz procesu czytania ze zrozumieniem.

SŁOŃ – Wyciągnąć lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką. Ćwiczenie to uaktywnia twórcze myślenie, pomaga rozwinąć się pamięci długoterminowej.

MOTYL NA SUFICIE – Podnosimy do góry głowę. Nosem na suficie kreślimy leżące ósemki.Ćwiczenie to poprawia mechanizm czytania i pisania.

KOŁYSKA – Siadamy na podłodze, ręce lekko uginamy opieramy się z tyłu utrzymując tułów podniesiony. Nogi zginamy w kolanach i podnosimy stopy do góry. Usuwamy napięcie w jednym biodrze potem w drugim, robimy nieduże ruchy nogami. Ćwiczenie to rozwija nawyk skupiania uwagi i zrozumienia.

Źródło:  www.pandm.org

 Ćwiczenie 1
SZEREGI CYFR
Poniżej znajduje się 12 szeregów cyfr. Zakreśl jak największą ilość 2 lub 3 cyfr leżących obok siebie, które po dodaniu dają sumę równą 8. Możesz zakreślać jedną cyfrę 2 razy.
123547865fd48rg1654f863515354f35435435574134325465413246541321465434kl7r987075673197246152345132541123547812357452324135g35743574375843243513435435041895781b35435435735554523245789123213656544340672d213549874213578/6543548733/57687457484333333554357635113544877441131346759428346572436101620124685822422j1243672313552432548534649728552g2%2432115465)*46127618524375241852735485631h546584537984153271358435473621548123654587321321s123578454321358.1385743,24681243757/874532797143257524hk24687435468768)24687143757853524874523413245897452bgf123132145612324333652154321512

 Ćwiczenie 2
Wyzwanie!  Proponuję Wam kilka logicznych zagadek, które pobudzą umysł do myślenia i Wam i może Waszym Rodzicom czy Rodzeństwu. Zapraszam do wspólnej zabawySmile. Prawidłowe odpowiedzi można ze mną uzgadniać.
  • Bartek  miał w koszu 3 jabłka, które rozdał 3 koleżankom tak, że każda z nich dostała jedno jabłko, ale jedno jabłko zostało w koszyku. Jak to możliwe?
  • Jeśli troje dzieci i ich trzy psy nie znajdowało się pod parasolem, to jak to się stało, że żadne z nich nie zmokło?
  • Co to jest MUCHA bez UCHA?

Ćwiczenie 3                                                                                                                              W poniższym ciągu liter proszę odnaleźć ukryte wyrazy, np. TRUSWPIESASDOIAJSD.

Kladplwzkopertazwofryzjerpolzulwtrezsa
paportwasgłośswiugłaśnizplgłośnikgreow
addawosefaprezydenpapremiazenonzarb
rpkcharewakepopiórodadekawaplmakwer
tdomzlenusufit2zerozwerklamkaerbuezde
febutwaokuklarytrekrestółzwerklnrolanzd
opogyklwteatrqwczekkeczurządptaaptaki
despodeskaprogrambzno8unszufladaser
cearsenałanwawłazzzlewper8cgracerocer
azqwlplasnartywersalkaporaczekającpow
straukawkładnepzradiroirakioradiowopirat
donawtronjagkjabłkrowdramatfghpomarat
opracakbalunapartnoswafgaretcdachjkiytr
vbladowaczkinotsafdermitawiertarlikrokod

Ćwiczenie 4                                                                                                                              Policz wszystkie prostokąty:d876d5b5eb60c924892241f28fdb2e8c815e5765.jpg

Źródła: zasoby internetowe

III. DOBRZE Z MATEMATYKĄ

Ćwiczenia nr 1

Jeśli Ci się uda proponuję korzystaj z ciekawej strony https://www.matzoo.pl do proponowanych przeze mnie ćwiczeń.

Klasa I – wybierz ćwiczenie dla twojego poziomu wiekowego „Nad, pod, po lewej, po prawej”. Teraz weź kartkę i narysuj swój kącik do nauki. Pokaż rysunek mamie, tacie, rodzeństwu. Poopowiadaj jak najwięcej szczegółów, używaj określeń: nad, pod, z prawej strony, z lewej stron.

Klasa II – znajdź ćwiczenie dla kl.II ,,Liczymy miesiące”, wykonaj. Następnie wypisz je na kartce w kolejności od 1 do 12. Następnie zapytaj swoich domowników o datę ich urodzin. Napisz nazwę tych miesięcy, określ który to miesiąc i jaka pora roku.

Klasa III – wyszukaj na swojej klasie  ćwiczenie „Godziny i zegary” i wykonaj polecenie. Sprawdź, która godzina na twoim domowym zegarze i zapisz sposobami z zadania. Patrz często na zegar przy nadarzających się okazjach i odczytuj godzinę. Powiedz głośno mamie lub tacie dla sprawdzenia. Bądź specjalistą od zegarówSmile

Ćwiczenia nr 2

Klasa IV – VIII – zachęcam do ćwiczeń tabliczki mnożenia  ze stroną https://szaloneliczby.pl/tabliczka-mnozenia-do-100/. Wejdź na poziom twojej klasy. Pamiętaj, ze ilość ćwiczeń i powtórzeń gwarantuje lepsze zapamiętanie. Jeśli jakieś działania uparcie nie chcą wejść ci do głowy zapisz je na kolorowych kartkach i powieś w różnych częściach w domu (nad łóżkiem, nad biurkiem, na lodówce itp.). Na pewno się utrwalą. Powodzenia.

Ćwiczenia nr 3

Może czasem mimo wielu ćwiczeń nadal masz problem z zapamiętaniem niektórych działań. Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=CdMdaa2_OCo i razem z prowadzącym poćwicz na palcach tabliczkę mnożenia. Jeśli nabierzesz wprawy to też dobry sposób by być mistrzem tabliczki mnożenia.

IV. ĆWICZYMY RĘKĘ

1. Na pewno macie w domu wykałaczki, patyczki do szaszłyków, zapałki . Pomaluj je na kolory wg załączonego wzoru i ułóż Patrz wzory z patyczków.  Możesz także ułożyć coś coś ciekawego wg własnej wyobraźni. Powodzenia

ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ …ZOBACZ…POMYŚL

Pomocna dłoń   - dla uczniów klas VII-VIII

Patrz sercem – dla uczniów klas IV – VIII

Szkoła życia (2) – dla uczniów klas VI – VIII

DLA RODZICÓW

Przeczytaj

Wink)))))  Paper Eyes Free Photo

DLA  RODZICÓW

  • Zabawy dla dzieci                                                                                                          Telefon ojca trójki dzieci będących na kwarantannie z nimi w domu zainspirował mnie do stworzenia jeszcze dodatkowych  20 dobrych pomysłów na zabawę z dziećmi. Wykorzystaj różne techniki i pomysły, aby zachęcić dziecko do dłuższej zabawy, gdy musicie spędzić czas w domu. Niech ten wspólny czas zapadnie w dziecięcych główkach jako czas rodziców dla nich.                                    Dzieci w wieku przedszkolnym czy szkolnym zamknięte w czterech ścianach potrzebują rozrywki – choroba, izolacja, kwarantanna czy inny powód do przebywania wyłącznie w domu to trudny czas dla rodzica. Oto zabawy dla dzieci, które na pewno im się spodobają.
  1.  Zabawa w skojarzenia.                                                                                           Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.                                                                      2. Poszukiwanie skarbów                                                                                          Na dworze (lub w domu) w różnych miejscach (drzewa, krzaki, kamienie) schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.                                                                       3. Gry planszowe                                                                                                    Aby podarować przy okazji dziecku nieco ruchu, umówcie się, że kto przegra, ten np. rozdaje sztućce do posiłku lub drapie wygranego po plecach.                                                                                              . 4. Skoki przez drabinkę                                                                                         Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.                                                                                                                    5. Kto wyżej?                                                                                                        Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zdziwione, dokąd umieją dosięgnąć!            6. Spacer                                                                                                                             Puść dzieciom muzykę i rzucaj różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek, itd.                                                                               7. Przeciąganki                                                                                                         Jeśli jest nas w domu więcej możemy porywalizować. Drużyny ustaw w rzędach naprzeciwko siebie, najsilniejsi z drużyn stoją na przodzie zespołów. Pierwsi zawodnicy z przeciwnych drużyn chwytają się za ręce, pozostali stojący w rzędach obejmują w pasie kolegę stojącego z przodu. Na sygnał drużyny zaczynają się przeciągać, a wygrywa ten, któremu uda się przeciągnąć przeciwników za wyznaczoną linię. Zwycięża zespół, który więcej razy pokona przeciwnika.                                                                                       8. Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy                                                                   Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.                                                                        9. Kolory                                                                                                                 Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostali siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Uczestnicy  łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny                                                                                                                                                      10. Balonik                                                                                                                       „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i… bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy.                                                                                        11. Gra w klasy                                                                                                                 W naszej miejscowości większość z nas ma możliwość wyjścia na podwórko obok domu. Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć dziecko do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.             12. Głupi Jaś                                                                                                          Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.                                                 13. Podawanie piłki górą                                                                                 Dzieciaki siedzą w rozkroku np. na krzesłach lub w siadzie tureckim, jedno za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą piłkę następnemu, a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca.                                                                                                             14. Celowanie                                                                                                    Ustawiamy na środku placu dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające dzieci. Każde dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.                                    15. Wrotki i rolki                                                                                           Doskonalą u dziecka koordynację, zwinność, wytrzymałość, kondycję i orientację w przestrzeni.                                                             16. Hulajnoga                                                                                                            Świetnie kształtuje koordynację ruchów, współpracę górnej i dolnej części ciała, poczucie równowagi i zaufanie do własnego ciała. Uwaga, pilnuj, by malec raz odpychał się prawą, a raz lewą nogą.                                                                                                                                17. Tor przeszkód                                                                                                       Możesz na drodze przejazdu dzieciaków poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.                                               18. Skrzyżowanie                                                                                                            Narysuj na podłodze „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał maluchy, które jadą na siebie z przeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania, stosując się do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu). Wygrywa ten,  który najszybciej dojedzie do krzyżówki i któremu dopisze szczęście, ponieważ trafi na zielone światło.                                                 19. Otchłań oceanu                                                                                                 W kartonie wytnij kilka otworów. Pomaluj go w morskie motywy, a dziury będą imitowały paszcze podwodnych stworów. Maluchy rzucają do dziur piłkami. Wygrywa ten, kto wceluje największą liczbę razy do otworów.                                                                                              20. Wazoniki                                                                                                                   Słoik oklejcie kolorową plasteliną. Potem wykonaj kwiaty z papieru czy bibuły i wkładajcie je do wazonu.
  • Jak kreatywnie spędzać czas z dziećmi w domu                                   Te dni, kiedy musimy pozostać w domu razem z naszymi dziećmi przez znacznie większą ilość godzin niż zazwyczaj, potraktujmy jako czas szczególny. Wykorzystajmy go maksymalnie do pogłębienia więzi, nadrobienia zaległości w rozmowach i poświęcaniu sobie uwagi. Wielu Rodziców ma zapewne wspaniałe pomysły, jak ten czas zorganizować,  aby wszystkim w domu ułatwić wspólne przejście przez trudną przymusową sytuację. Na pewno moglibyśmy się od nich uczyć, ale dla tych, którzy chcieliby skorzystać z moich podpowiedzi podaję kilka pomysłów na na wspólne chwile bez wychodzenia z domu, komputera i telefonu i wydawania pieniędzy.                                                                                                 Oto one:                                                                              Wspólne gotowanie – niech dziecko samo zaplanuje wasz dzisiejszy obiad, kolację, podwieczorek z zapasów, które są w domu.  Poszukajmy i przeanalizujmy przepis czy mamy składniki, podzielmy pracę, zaplanujmy działania. Przemycimy wtedy praktyczną matematykę, umiejętność czytania ze zrozumieniem, rozwiniemy sprawności manualne. Najważniejszy element – wspólne zasiądźmy przy stole i cieszmy się efektem pracy.                   Karaoke – pośpiewajmy razem, to odpręża i pomaga zapomnieć o trudnych sprawach. To nic, że twierdzimy „słoń nadepnął mi na ucho” Smile. Gwarantowana dobra zabawa.                                                           Sport w plenerze – gdy mamy do dyspozycji kawałek przydomowego podwórka i pogoda sprzyja, dla zdrowia fizycznego i psychicznego wyjdźmy na świeże powietrze, żeby się poruszać. Zabierzmy piłkę, skakankę, zróbmy wyścigi. Nasze dzieci na pewno będą kreatywne w tym zakresie i może one poprowadzą dla nas ciekawą lekcję wychowania fizycznego.              Gry planszowe – w ostatnim czasie chyba wracają do łask. Nigdy się nie nudzą. Na pewno są gdzieś  w domowej szufladzie…może zakurzone. Dawny „Chińczyk” nigdy się nie starzeje, a zawsze wywołuje wiele emocji. Nawet jeśli nic w domu nie mamy to wspaniała okazja na zrobienie własnej gry (zrobić plansze, pionki, stworzyć reguły, wymyślić zadania).  Zawsze niezawodne „państwa-miasta”, „kółko i krzyżyk”, „statki” czy „kalambury” nigdy nie wychodzą z mody,  a potrzebna tylko kartka i długopis. Na pewno będzie wiele dobrej zabawy, emocji i zaangażowania.      Kolekcjonowanie wspomnień – to nastrojowy czas (najlepiej wieczorny) przy herbatce . Można wyciągnąć album ze zdjęciami, powspominać miłe chwile, poopowiadać historie swojej młodości i ich dzieciństwa. To zawsze ciekawe i takich chwil się nie zapomina. Warto, bo łączą i pozwalają na przeniesienie się w czasie. Pozwalajcie na zadawanie pytańSmile i dbając o dobrą atmosferę radośnie na nie odpowiadajcie.                                                  Życzę dużo zdrowia, cierpliwości i radości z bycia razem.

————————————————————

Drogi Uczniu!
Zwróć się do pedagoga lub psychologa zawsze, gdy:

• czujesz, że nikt Cię nie rozumie i jesteś samotny
• ktoś Ci dokucza i stosuje wobec Ciebie agresję słowną lub fizyczną
• nie czujesz się w szkole bezpiecznie
• nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem
• masz problemy rodzinne
• chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem
• chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób

Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Godziny, w których jesteśmy w szkole znajdują się na tej stronie oraz drzwiach naszych gabinetów. Możesz także do nas napisać i zwrócić się ze swoim problemem.

Mój email to pedagog@zsppiasek.pl
PRZYJDŹ ALBO NAPISZ. POSTARAMY SIĘ POMÓC !

Pedagog szkolny Mariola Jaworska

Psycholog szkolny Danuta Fastnacht

Godziny pracy pedagoga w II semestrze  2019/2020

poniedziałek: 8.45 – 9.45, 10.45 – 15.45

wtorek: 8.00 – 15.30

środa: 8.45-10.15

czwartek: 8.00 – 12.30

piątek: 8.00 – 10.30

 

Godziny pracy psychologa

środa: 9.00 – 15.00

piatek: 11.00 – 16.00

 

Ważne informacje:

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pszczynie

 Rzecznik Praw Dziecka

Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka  800 12 12 12

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

Ośrodek Pomocy Społecznej

Dopalacze – Gdzie szukać pomocy?!

Nasze dzieci i zagrożenia www.dopalaczeinfo.pl

nr telefonów

Proponowane lektury dla rodziców

Dysleksja, czy na pewno? - Poradnik dla rodziców – warto przeczytać – klik

Kochajmy i wychowujmy mądrze:

  1. Ross Campbell  „Sztuka zrozumienia (czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko)”
  2. Ross Campbell „Sztuka akceptacji (czyli jak naprawdę kochać swego nastolatka)”
  3. Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”

Książki, które pozwalają zrozumieć siebie i świat:

  1. Nathaniel Branden „Sześć filarów poczucia własnej wartości”
  2. Wojciech  Eichelberger „Zdradzony przez ojca”
  3. Robert Firestone „Dlaczego tak nam trudno żyć’

Chwila na refleksję

„Dzisiejsze nieśmiałe dziecko to to, z którego wczoraj się śmialiśmy.

Dzisiejsze okrutne dziecko to to, które wczoraj biliśmy.

Dzisiejsze dziecko, które oszukuje to to, w które wczoraj nie wierzyliśmy.

Dzisiejsze zbuntowane dziecko to to, nad którym się wczoraj znęcaliśmy.

Dzisiejsze zakochane dziecko to to, które wczoraj pieściliśmy.

Dzisiejsze roztropne dziecko to to, któremu wczoraj dodawaliśmy otuchy.

Dzisiejsze serdeczne dziecko to to, któremu wczoraj okazywaliśmy miłość.

Dzisiejsze mądre dziecko to to, które wczoraj wychowaliśmy.

Dzisiejsze wyrozumiałe dziecko to to, któremu wczoraj przebaczyliśmy.

„Dzisiejszy człowiek, który żyje miłością i pięknem to to, które wczoraj żyło radością.”                                                                                                     Ronald  Russel

„Dzieci będą pamiętać cię nie dzięki rzeczom materialnym, które im zapewniłeś, ale dzięki uczuciom, którymi je obdarzyłeś.”   – Richard L.Evans

APEL TWOJEGO DZIECKA 

  1. NIE psuj mnie dając mi wszystko, o co cię poproszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam cię na próbę.
  2. NIE obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.
  3. NIE pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że pomożesz mi je wykryć w zarodku.
  4. NIE rób tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydać się większym.
  5. NIE karć mnie w obecności innych. Najbardziej pomaga mi, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
  6. NIE ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.
  7. NIE rób tak bym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucie wartości.
  8. NIE przejmuj się zbytnio, gdy mówię „Nienawidzę cię”. To nie ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.
  9. NIE przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.
  10. NIE gderaj. Jak będziesz tak robił, to będę się bronił przez udawanie głuchego.
  11. NIE dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich nie dotrzymujesz.
  12. NIE zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze jak bym chciał. Dlatego czasami mijam się z prawdą.
  13. NIE przesadzaj, co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.
  14. NIE zmieniaj swoich zasad postępowania ze względu na układy. To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w ciebie.
  15. NIE zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania. W przeciwnym razie przestanę cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.
  16. NIE mów mi, że mój strach i obawy są głupie, one są bardzo realne.
  17. NIGDY nawet nie sugeruj, że jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam wielki wstrząs, gdy widzę, że taki nie jesteś.
  18. NIGDY nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej twojej godności. Uczciwe usprawiedliwienie się wzbudza we mnie wielką serdeczność w stosunku do ciebie.
  19. NIE zapominaj, że lubię eksperymentować. Nie zabraniaj mi tego, bo bez eksperymentowania nie mogę się rozwijać.
  20. NIE zapominaj jak szybko rosnę. Pewnie trudno jest ci dotrzymać mi kroku – ale proszę cię – postaraj się. – tekst anonimowy – USA 1985

„Życie dziecka jest jak kartka papieru, na której każdy zostawia jakiś znak” Przysłowie chińskie

 Warto wiedzieć że…

Co to jest inte­gracja sensoryczna?

Każdy z nas – dziecko i dorosły — świat i samego siebie poznaje dzięki zmy­słom. Zebrane infor­macje ludzki mózg gro­madzi, porząd­kuje, prze­twarza i łączy z wcze­śniej­szymi doświad­cze­niami. Informacje te pochodzą z recep­torów wzro­ko­wych, słu­cho­wych, przed­sion­ko­wych, doty­ko­wych, pro­prio­cep­tyw­nych, węcho­wych i smakowychProces, w którym nastę­puje orga­ni­zacja dostar­cza­nych do naszego orga­nizmu wrażeń, tak aby mogły być wyko­rzy­stane w celowym, zakoń­czonym suk­cesem dzia­łaniu J. Ayers nazwała inte­gracją sen­so­ryczno — motoryczną.

Prawidłowa inte­gracja sen­so­ryczna jest pod­stawą roz­woju. Deficyty w tym zakresie są przy­czyną wielu pro­blemów obser­wo­wa­nych u dzieci, począwszy od trud­ności w uczeniu się, a skoń­czywszy na zabu­rze­niach sfery spo­łecznej i emocjonalnej.

Objawy zabu­rzeń inte­gracji sensorycznej

Niepokojące objawy zwią­zane z zabu­rze­niami SI naj­czę­ściej zauwa­żane przez rodziców i nauczy­cieli to między innymi:

  • nad­po­bu­dli­wość ruchowa,
  • impul­syw­ność,
  • pro­blemy z kon­cen­tracją uwagi,
  • nad­mierna lub zbyt mała aktywność,
  • trud­ności w pla­no­waniu ruchu – nie­zgrab­ność i cha­otycz­ność, które często są powodem „bała­ga­niar­stwa”, powo­dują pro­blemy z ubie­ra­niem, jedze­niem, czyn­no­ściami higie­nicz­nymi, gubienie rzeczy itp.
  • zabu­rzenia równowagi,
  • zacho­wania agre­sywne — gry­zienie, szczy­panie, bicie,
  • słaba koor­dy­nacja wzro­kowo – ruchowa,
  • brak suk­cesów w nauce, trudności w  wykonywaniu czyn­ności zwią­za­nych z ruchem, np. jazdy na rowerze, nar­tach, deskorolce,
  • cho­roba lokomocyjna,
  • nie­to­le­rancja nie­któ­rych smaków i zapachów,
  • cho­dzenie na palcach,
  • zabu­rzenia mowy,
  • niska samo­ocena,
  • kło­poty z rówieśnikami,
  • nie­chęć do uczest­ni­czenia w zaba­wach zespo­ło­wych i grach sportowych,
  • trud­ności w nauce.

ADHD – jak je rozpoznać?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (z ang. ADHD) występuje u ok. 3-5% dzieci w wieku szkolnym (6-9 lat). Zastanawiasz się czy Twoje dziecko jest chore na ADHD, czy może po prostu jest małym łobuziakiem?

Przeczytaj, jak zachowuje się dziecko z ADHD. Może te wiadomości Cię uspokoją albo zachęcą do szukania pomocy i wsparcia u specjalistów dla Ciebie – Rodzicu i dla Twojego dziecka.

Cechy dziecka z ADHD: stale wierci się na krześle,  macha rękami i nogami, raczej biega niż chodzi, ma kłopoty z pójściem spać, ma kłopoty z zaśnięciem, ma koszmary lub lęki nocne, jest bardzo gadatliwe, łatwo i często się denerwuje, biega po całym domu, psoci w szkole lub w domu, dokucza innym dzieciom, nieumyślnie psuje różne rzeczy,  ulega częstym urazom i wypadkom,  na krótko się koncentruje, łatwo się rozprasza, źle zapamiętuje szczegóły, jest mniej poważne od rówieśników, często gubi lub zapomina rzeczy, nie znosi zmian, wtrąca się do rozmowy dorosłych,  nie czeka na swoją kolej, trudno przewidzieć, co zrobi, łatwo się zniechęca, łatwo się denerwuje, wydaje się, że nie słucha, nie kończy czynności, ma kłopoty z przestrzeganiem zasad, jest nadwrażliwe na dźwięki, wszystkiego musi dotknąć, bywa agresywne, nie przepisuje dokładnie z tablicy, nie kończy rozpoczętych zadań, nie przewiduje niebezpieczeństw, stara się przewodzić w grupie, ma wieczny bałagan wokół siebie.

Dysleksja, czy na pewno? - Poradnik dla rodziców – warto przeczytać – klik

Dysleksja – co to takiego?

Dyslektyków chroni prawo. Ale nadal niektórzy uważają, że dysleksja to nowomodny wykręt przed wkuwaniem. Takie podejście może zrobić dziecku krzywdę na całe życie. Jeśli uczeń z dysleksją nie uzyska pomocy w szkole i nie znajdzie oparcia w rodzicach, jego wada się pogłębi. Jakie są najczęstsze przyczyny i objawy dysleksji i kto może postawić diagnozę?

Dawniej dyslektyka nazywano zdolnym leniem. Taki bystry, a ma kłopoty z nauką. Czytając, duka. Pisząc, popełnia horrendalne błędy. Jak jakiś tępak albo niechluj. Ale nie jest tępy ani niechlujny. Stara się, zna zasady pisowni, pracuje więcej niż inni. I nic to nic nie daje. Efekty tych starań są mizerne. Ciągle obrywa pały. Kiedy słyszy od nauczyciela: “mógłbyś, gdybyś tylko zechciał”, czuje się jak w pułapce. Nie może sprostać wymaganiom, cierpi z braku akceptacji. Jeśli nie uzyska pomocy w szkole i nie ma oparcia w rodzicach, jego wada się pogłębi. Gorzej. Dojdzie do zahamowania rozwoju intelektualnego. Taki uczeń przestanie się uczyć, zniechęci się – bo po co się męczyć, skoro i tak ponad dwóje nie wyskoczy. W końcu uwierzy, że się do niczego nie nadaje. Tak rodzą się kompleksy, zamykają szanse. Ktoś zaszczuty w szkole traci poczucie własnej wartości. Ktoś wybitnie zdolny nie może skończyć studiów.

Przyczyny dysleksji

Dlaczego dyslektykowi czytanie i pisanie sprawia tak niebywałą trudność? Ponieważ mylą mu się kształty i dźwięki – podobne litery i podobne brzmieniowo głoski. Nie pamięta wyglądu zapisanych słów, nie może więc poprawić błędów. Ten sam wyraz pisze w różny sposób.

Dyslektyk ma problem z koordynacją ruchów i ustaleniem kierunków. W dorosłym życiu nie umie się dwa razy jednakowo podpisać, więc miewa kłopoty w banku. Nie wyobrażasz sobie tego? Jeśli jesteś praworęczny, spróbuj napisać list lewą ręką. To tylko cząstka trudności dyslektyka!

W Polsce zaczęto o niej mówić w latach 70. Jeśli przejawia się u dzieci, jest nazywana dysleksją rozwojową. Z nią wiążą się dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, w tym popełnianie błędów ortograficznych, dysgrafia – tzw. brzydkie pismo i dyskalkulia – trudności z liczeniem.

Dysleksję ma 10–15 proc. polskich uczniów; nasiloną 3–4 procent. Cztery razy częściej dyslektykami są chłopcy niż dziewczynki.

Objawy dysleksji

Rodzicom najbardziej rzucają się w oczy błędy w zeszytach, mylenie liter, brzydkie pismo, które wyjeżdża z linijek. Ale wiele wcześniejszych sygnałów wskazuje na ryzyko dysleksji. – Ujawniają się już w niemowlęctwie – podkreśla Wojciech Brejnak. – Niektórzy rodzice cieszą się, że dziecko jest sprawne ruchowo, bo nie raczkowało, tylko od razu zaczęło chodzić. Tymczasem to może być właśnie sygnał ryzyka dysleksji, bo dziecko w ten sposób nie ćwiczyło ruchów naprzemiennych. Podobnie gdy dziecko (najczęściej chłopiec) zaczyna późno mówić i nieporadnie buduje zdania, rodzice niesłusznie się pocieszają, że chłopcom to się zdarza. Są też inne objawy:

  • problemy z orientacją kierunkową (mylenie, gdzie prawo, gdzie lewo),
  • nieustalona dominacja jednej strony ciała (dziecko jest oburęczne albo praworęczne, ale przez dziurkę patrzy lewym okiem, nastawia lewe ucho),
  • zaburzenia uwagi, pamięci (nie może zapamiętać dni tygodnia, pór roku, nauczyć się wierszyka),
  • niesprawność ruchowa, w tym manualna, zwłaszcza u chłopców: kłopoty z zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, myciem rąk, jedzeniem za pomocą sztućców, utrzymaniem równowagi, nauką jazdy na rowerze, grą w piłkę lub w klasy,
  • “małpi chwyt”, za mocne lub za słabe przyciskanie ołówka,
  • nadruchliwość, impulsywność, niezrównoważenie emocjonalne,
  • trudności w budowaniu z klocków, układaniu puzzli,
  • notoryczne przekręcanie wyrazów i wady wymowy (dziecko sepleni, nie wymawia “r”, jąka się),
  • w szkole zapisywanie liter od prawej do lewej lub w odbiciu lustrzanym, zmienianie przedrostków i przyimków, przestawianie głosek, przekręcanie słów.

Ważne!

Prawa dziecka z dysleksją                                                                                               W zależności od opinii upoważnionej poradni dyslektyk ma prawo do:

  1. przedłużenia czasu egzaminu o połowę,
  2. czytania zadań na głos przez nauczyciela,
  3. pisania w oddzielnej sali,
  4. zmiany czcionki wydruku w arkuszu pytań,
  5. pisania drukowanymi literami,
  6. zaznaczania odpowiedzi bezpośrednio na arkuszach, bez przepisywania pytań.

Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej musi być aktualna i przekazana szkole nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin.

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/wychowanie/przyczyny-objawy-i-diagnozowanie-dysleksji_33560.html

Szkoła z klasą!