17 czerwca odbył się Międzyklasowy Konkurs Ortograficzny. Uczniowie klas trzecich pisali dyktando, rozwiązywali rebusy, krzyżówkę, zagadki ortograficzne, a także różne inne zadania wykazując się znajomością zasad poprawnej pisowni ortograficznej.
A oto wyniki konkursu:
I miejsce: Judyta Skorupka II miejsce: Kornelia Płudowska III miejsce: Zuzanna Adam, Adam Utrata
Przez cały drugi semestr uczniowie klasy III A walczyli o tytuły: MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA , MISTRZA ORTOGRAFII, NAJLEPSZEGO SPORTOWCA oraz NAJLEPSZEGO CZYTELNIKA . Mieli wiele okazji na wykazanie się znajomością mnożenia i dzielenia poprzez różne formy zadań, ortografii poprzez dyktanda i uzupełnianki ortograficzne, czytanie ciekawych książek oraz różne konkurencje sportowe. Wyniki przedstawiają się następująco: KONKURS O TYTUŁ MISTRZA ORTOGRAFII: I miejsce: Judyta Skorupka II miejsce: Alicja Piróg III miejsce: Nikodem Traczyk wyróżnienie: Laura Jaros, Marcela Koruba, Filip Olejarczyk
KONKURS O TYTUŁ MISTRZA TABLICZKI MNOŻENIA I miejsce: Alicja Piróg II miejsce: Filip Olejarczyk III miejsce: Judyta Skorupka wyróżnienie: Laura Jaros, Matylda Spychała, Nikodem Traczyk
OLIMPIADA TRZECIOKLASISTY
NAJLEPSI SPORTOWCY I miejsce: Alicja Palka, Filip Olejarczyk II miejsce: Matylda Spychała, Bartosz Pilczek III miejsce: Jan Trębacz, Antonina Barnaś wyróżnienie: Marcela Koruba, Judyta Skorupka, Nikodem Traczyk
NAJLEPSI CZYTELNICY
Alicja Piróg, Judyta Skorupka, Laura Jaros, Marcela Koruba, Antonina Barnaś, Matylda Spychała, Filip Olejarczyk, Bartosz Pilczek, Nikodem Traczyk
W środę czwartoklasiści zwiedzali Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach. Zabytek został wpisany na Listę światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego UNESCO w 2017 roku.
Najpierw uczniowie usłyszeli o Janku Rybce, który – według legendy – jako pierwszy znalazł srebronośną rudę ołowiu. Później przeszli z przewodnikiem do nowoczesnego centrum edukacji o górnictwie kruszcowym, gdzie poznali specyfikę pracy tarnogórskich gwarków, metody wydobycia podziemnych skarbów oraz działanie dawnych urządzeń odwadniających. Za pomocą specjalnej instalacji zobaczyli, jak pracuje maszyna parowa, którą sprowadzono z Wielkiej Brytanii i uruchomiono tu jako pierwszą na Górnym Śląsku, co zrewolucjonizowało przemysł w naszym regionie.
Uczniowie zwiedzali też podziemia Zabytkowej Kopalni Srebra. Przemierzyli pieszo labirynt korytarzy położonych 40 metrów pod ziemią. Gwarkowie przez stulecia drążyli je, wydobywając rudy srebra, ołowiu i cynku. Szlak prowadził przez trzy dawne szyby górnicze: Anioł, Żmija i Szczęść Boże. W czasie wędrówki czwartoklasiści oglądali wykute w skale przodki, chodniki transportowe o różnej wysokości i potężne komory powstałe na przełomie XVIII i XIX wieku. Mogli odczuć, w jak trudnych warunkach tutaj pracowano: w niskiej temperaturze, przy dużej wilgotności powietrza, w strachu przed zawałem skał, praktycznie w ciemności. Z nadzieją wypatrywali więc Skarbnika, dobrego ducha kopalni. Szukając go, podziwiali różne gatunki grzybów, porostów oraz niezwykłe zjawiska przyrodnicze.
Największą atrakcją był przepływ łodziami. Fale podziemnej rzeki stanowiły naturalny akompaniament dla śpiewu uczniów.
Na zakończenie uczestnicy wycieczki mieli czas, by zakupić pamiątki oraz zrobić wspólne zdjęcie w pobliskim parku urządzeń i maszyn parowych.
We wtorek rano uczniowie klas 7 i 8 pisali szkolne dyktando. Ósmoklasistka Marta Kopijasz wykazała się najlepszą znajomością zasad ortografii i interpunkcji. Miejsce drugie zajął Wiktor Biela, a trzecie – Jakub Żelazo. Gratulacje!
Uczniowie klas czwartych przenieśli się do świata sztuki za sprawą Pchły Szachrajki. W czwartek (12 czerwca) w Teatrze Lalek Banialuka podziwiali spektakl oparty na tekście Jana Brzechwy. Jako widzowie mogli uczestniczyć w niezliczonych przygodach głównej bohaterki. Nauczyli się tego, że każdy, nawet największy urwis i oszust, może się zmienić, jeśli da mu się szansę i okaże pomoc.
Tuż po przedstawieniu czwartoklasiści wzięli udział w prelekcji, podczas której dowiedzieli się, czym różnią się od siebie lalki teatralne: kukła, pacynka klasyczna i pyskówka, jawajka, a także ta najtrudniejsza do ożywienia, czyli marionetka. Pod okiem doświadczonej aktorki mogli pobawić się nimi, sprawdzić się w ich animowaniu. Zajrzeli też za kulisy. Zachwycali się rekwizytami, które jeszcze niedawno stały na scenie. Dodatkową atrakcją było zobaczenie małej sceny służącej aktorom do prób.
Czwartoklasiści zostali również zaproszeni do pracowni stolarskiej, krawieckiej i pań plastyczek. Byli żywo zainteresowani pracą każdego specjalisty.
Wyjazd rozbudził w uczniach ciekawość teatrem, ujawnił zdolności aktorskie czy specyficzne umiejętności niejednego w poruszaniu lalką, takie jak: precyzyjna koordynacja ruchowa, wyczucie rytmu i dynamiki, ekspresja artystyczna. Niech żyje sztuka!