ROK SZKOLNY 2024/2025
PEDAGOG SZKOLNY I SPECJALNY – MARIOLA JAWORSKA
PONIEDZIAŁEK – 8.45-12.45 i 13.45-15.30
WTOREK – 8.45-13.30
ŚRODA – 8.30-14.30
CZWARTEK – 8.00-8.45 i 9.45-12.30
PIĄTEK – 8.45-12.45
PEDAGOG SPECJALNY – Anna Homa
Poniedziałek
9.40-10.40
11.45-12.30
Środa
11.45-12.30
Czwartek
8.00-8.45
10.35-11.35
12.45-13.30
kontakt mailowy poprzez dziennik
PEDAGOG SPECJALNY – Monika Kubicka
Wtorek
9.40-10.40
11.45-13.45
Środa
10.40-11.40
Piątek
9.45-10.45
kontakt mailowy poprzez dziennik
PSYCHOLOG – Marta Błażyca
PONIEDZIAŁEK 8.00-13.30 (*8.00-10.00 – przedszkole)
ŚRODA 8.00-13.15 (*8.00-09.30 – przedszkole) PIĄTEK 8.45-14.30
kontakt mailowy poprzez dziennik
DROGI UCZNIU I RODZICU POCZYTAJ O E-UZALEŻNIENIACH –kliknij
Drogi Uczniu!
Zwróć się do pedagoga lub psychologa zawsze, gdy:
• czujesz, że nikt Cię nie rozumie i jesteś samotny
• ktoś Ci dokucza i stosuje wobec Ciebie agresję słowną lub fizyczną
• nie czujesz się w szkole bezpiecznie
• nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem
• masz problemy rodzinne
• chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem
• chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Godziny, w których jesteśmy w szkole znajdują się na tej stronie oraz drzwiach naszych gabinetów. Możesz także do nas napisać i zwrócić się ze swoim problemem.
WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE W CZASIE PANDEMII KORONOWIRUSA – GDZIE JESZCZE MOŻNA SZUKAĆ POMOCY?
Jeśli lęk utrudnia CI skupienie się na nauce, rodzinie, pracy lub masz stany depresyjne warto skorzystać z profesjonalnej pomocy:
CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB W STANIE KRYZYSU PSYCHICZNEGO
800-70-2222
Z pomocy Centrum Wsparcia może skorzystać każdy, kto czuje, że jest w stanie kryzysu psychicznego oraz wszystkie osoby które potrzebują pomocy, rozmowy, porady, wsparcia psychologicznego lub rozmowy z psychiatrą.
WAŻNE TELEFONY
Bezpłatne ośrodki pomocy w naszym rejonie:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pszczynie
Nowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Pszczynie
Do rodziców uczniów w wieku 6-21 lat. Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży w Pszczynie, ul. Paderewskiego 3 działa w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia od 01.04.2021 roku. Przyjmuje pacjentów/pacjentki w wieku szkolnym oraz uczących się w szkołach ponadpodstawowych. W ramach poradni oferuje usługi w zakresie poradnictwa i wsparcia psychologicznego dla dzieci i ich rodzin. Celem ośrodka jest pomoc rodzicom i opiekunom w zrozumieniu problemów ich podopiecznych oraz wsparcie w poszukiwaniu adekwatnych rozwiązań. W dobie pandemii i izolacji wszyscy mierzymy się z niepokojem doświadczamy przeciążenia, osamotnienia, lęku. Kontakt telefoniczny 515-804-156 .
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Ośrodek Pomocy Społecznej
RODZICU – WARTO PRZECZYTAĆ
CHROŃMY DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED DOPALACZAMI
Proponowane lektury dla rodziców
Dysleksja, czy na pewno? – Poradnik dla rodziców – warto przeczytać – klik
Kochajmy i wychowujmy mądrze:
- Ross Campbell „Sztuka zrozumienia (czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko)”
- Ross Campbell „Sztuka akceptacji (czyli jak naprawdę kochać swego nastolatka)”
- Adele Faber, Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały”
Książki, które pozwalają zrozumieć siebie i świat:
- Nathaniel Branden „Sześć filarów poczucia własnej wartości”
- Wojciech Eichelberger „Zdradzony przez ojca”
- Robert Firestone „Dlaczego tak nam trudno żyć’
Chwila na refleksję
„Dzisiejsze nieśmiałe dziecko to to, z którego wczoraj się śmialiśmy.
Dzisiejsze okrutne dziecko to to, które wczoraj biliśmy.
Dzisiejsze dziecko, które oszukuje to to, w które wczoraj nie wierzyliśmy.
Dzisiejsze zbuntowane dziecko to to, nad którym się wczoraj znęcaliśmy.
Dzisiejsze zakochane dziecko to to, które wczoraj pieściliśmy.
Dzisiejsze roztropne dziecko to to, któremu wczoraj dodawaliśmy otuchy.
Dzisiejsze serdeczne dziecko to to, któremu wczoraj okazywaliśmy miłość.
Dzisiejsze mądre dziecko to to, które wczoraj wychowaliśmy.
Dzisiejsze wyrozumiałe dziecko to to, któremu wczoraj przebaczyliśmy.
„Dzisiejszy człowiek, który żyje miłością i pięknem to to, które wczoraj żyło radością.”
Ronald Russel
„Dzieci będą pamiętać cię nie dzięki rzeczom materialnym, które im zapewniłeś, ale dzięki uczuciom, którymi je obdarzyłeś.” – Richard L. Evans
APEL TWOJEGO DZIECKA
- NIE psuj mnie dając mi wszystko, o co cię poproszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam cię na próbę.
- NIE obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.
- NIE pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że pomożesz mi je wykryć w zarodku.
- NIE rób tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydać się większym.
- NIE karć mnie w obecności innych. Najbardziej pomaga mi, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.
- NIE ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.
- NIE rób tak bym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucie wartości.
- NIE przejmuj się zbytnio, gdy mówię „Nienawidzę cię”. To nie ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.
- NIE przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.
- NIE gderaj. Jak będziesz tak robił, to będę się bronił przez udawanie głuchego.
- NIE dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich nie dotrzymujesz.
- NIE zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze jak bym chciał. Dlatego czasami mijam się z prawdą.
- NIE przesadzaj, co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.
- NIE zmieniaj swoich zasad postępowania ze względu na układy. To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w ciebie.
- NIE zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania. W przeciwnym razie przestanę cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.
- NIE mów mi, że mój strach i obawy są głupie, one są bardzo realne.
- NIGDY nawet nie sugeruj, że jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam wielki wstrząs, gdy widzę, że taki nie jesteś.
- NIGDY nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej twojej godności. Uczciwe usprawiedliwienie się wzbudza we mnie wielką serdeczność w stosunku do ciebie.
- NIE zapominaj, że lubię eksperymentować. Nie zabraniaj mi tego, bo bez eksperymentowania nie mogę się rozwijać.
- NIE zapominaj jak szybko rosnę. Pewnie trudno jest ci dotrzymać mi kroku – ale proszę cię – postaraj się. – tekst anonimowy – USA 1985
„Życie dziecka jest jak kartka papieru, na której każdy zostawia jakiś znak” Przysłowie chińskie
TROCHĘ INFORMACJI NA TEMATY RÓŻNE
Co to jest integracja sensoryczna?
Każdy z nas – dziecko i dorosły — świat i samego siebie poznaje dzięki zmysłom. Zebrane informacje ludzki mózg gromadzi, porządkuje, przetwarza i łączy z wcześniejszymi doświadczeniami. Informacje te pochodzą z receptorów wzrokowych, słuchowych, przedsionkowych, dotykowych, proprioceptywnych, węchowych i smakowychProces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak aby mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu J. Ayers nazwała integracją sensoryczno — motoryczną.
Prawidłowa integracja sensoryczna jest podstawą rozwoju. Deficyty w tym zakresie są przyczyną wielu problemów obserwowanych u dzieci, począwszy od trudności w uczeniu się, a skończywszy na zaburzeniach sfery społecznej i emocjonalnej.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Niepokojące objawy związane z zaburzeniami SI najczęściej zauważane przez rodziców i nauczycieli to między innymi:
- nadpobudliwość ruchowa,
- impulsywność,
- problemy z koncentracją uwagi,
- nadmierna lub zbyt mała aktywność,
- trudności w planowaniu ruchu – niezgrabność i chaotyczność, które często są powodem „bałaganiarstwa”, powodują problemy z ubieraniem, jedzeniem, czynnościami higienicznymi, gubienie rzeczy itp.
- zaburzenia równowagi,
- zachowania agresywne — gryzienie, szczypanie, bicie,
- słaba koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- brak sukcesów w nauce, trudności w wykonywaniu czynności związanych z ruchem, np. jazdy na rowerze, nartach, deskorolce,
- choroba lokomocyjna,
- nietolerancja niektórych smaków i zapachów,
- chodzenie na palcach,
- zaburzenia mowy,
- niska samoocena,
- kłopoty z rówieśnikami,
- niechęć do uczestniczenia w zabawach zespołowych i grach sportowych,
- trudności w nauce.
ADHD – jak je rozpoznać?