EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKsJI

W dniach 2-6 października obchodzimy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji.
Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podłożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne. Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Wyróżnia się:
 – DYSLEKSJĘ – specyficzne trudności w czytaniu;
 – DYSORTOGRAFIĘ – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);
  – DYSGRAFIĘ – niski poziom graficzny pisma.
Przyczyną są zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno- motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji i są to:
 – opóźniony rozwój mowy;
– mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
  – wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
  – trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
 – trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
– oburęczność;
– mylenie prawej i lewej ręki;
 – trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;
 – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii.

„Dysleksja to dar, a nie problem. Owszem, w szkole możesz mieć kłopoty, ale jeśli nauczysz się z nimi pracować, możesz osiągnąć naprawdę dużo!”- Ron Davis.
Wśród znanych dyslektyków znajdziesz:

  • Leonardo da Vinci
  • Pablo Picasso
  • Vincent van Gogh
  • Winston Churchill
  • Adam Mickiewicz
  • Walt Disney
  • Cher
  • Aleksander Bell
  • Marilyn Monroe
  • Mozart
  • Tom Cruise
  • Hans
  • John F. Kennedy
  • John Lennon
  • Nelson Rockefeller
  • Salma Hayek
  • Henry Ford
  • Charles Darwin
  • Isaac Newton
  • Charles Dickens
  • Steven Speilberg
  • Ludwig van Beethoven
  • Mark Twain
  • Agatha Christie
  • Fred Astaire
  • Quentin Tarantino
  • George Washington
  • Lewis Caroll
  • Keanu Reeves
  • Ernest Hemingway
  • Kurt Cobain
  • Thomas Edison
  • Sylvester Stallone
  • Bill Gates
  • Michał Anioł
  • Andy Warhol
  • Fred Astaire
  • Enrico Caruso
  • Jules Verne
  • Edgar A. Poe
  • Keira Knightley
  • Benjamin Franklin
  • George Bush
  • Orlando Bloom
  • Dustin Hofman
  • Anthony Hopkins
  • Robbie Williams
  • Eddie Izzard

W dniach 5-10 października będzie można wykonać BEZPŁATNIE test na dysleksję po wcześniejszym wypełnieniu formularza zgłoszeniowego: https://zday.pl/ogolnopolski-test-dysleksji-2023/ . Test ten został stworzony z myślą o uczniach klas 4-8 szkoły podstawowej i mogą wykonać go rodzice lub samodzielnie uczniowie klas VII-VIII.
Należy pamiętać o tym, że uzyskanie wysokiego wyniku testu NIE JEST DIAGNOZĄ, a jedynie sygnałem, że warto udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zainteresowanych rodziców odsyłamy do zapoznania się z artykułem Marty Bogdanowicz „Dzień powszedni dyslektycznego dziecka” oraz Tydzień z ruchem – pomysły na wspieranie rozwoju dziecka każdego dnia

Pedagodzy specjalni:
Monika Kubicka i Anna Homa